fredag 13 mars 2015

Högläsning

Barn i alla åldrar gillar högläsning. En bok får oss att känna igen oss själva eller fundera över andra människors synsätt och tankar. Genom att läsa böcker blir vi underhållna och får sällskap. Böcker stimulerar vår fantasi och skapar nya inre bilder. 
Som högläsningsbok läser vi Åsa Linds bok om Sandvargen. Sandvargen och Zackarina är bästa kompisar! Idag pratade de om att det är så härligt att röra på sig. Både Sandvargen och Zackarina tycker att det måste få springas och spritta i benen på barn, men konstigt nog tycker inte alltid de vuxna det. Zackarina får aldrig dingla med benen mot bordsbenen när hon äter. Zackarina tror att de vuxna har glömt bort hur det känns i kroppen när man växer. 
Här berättar eleverna i Hjortarna för er hur det känns för dem i kroppen när man växer och när någon säger att man måste sitta helt stilla?

Jag kan inte inte sitta still. Det gör så himla ont, sa Elina.
Det bara sprattlar i hela kroppen så mamma tycker att det blir kallt under bordet, sa Ella. 
Jag sitter alltid still, sa Hanna.
Det bara går inte att sitta stilla, sa Lita.
Jag måste springa runt runt i huset och hoppa upp och ner i fåtöljen, sa Vendla. 
Jag kan ju sitta still, sa Oliver.
Det går att sitta still, men det är svårt, sa Amanda.
Det är så svårt att sitta still så jag sitter still, sa John.
Det blir trist att bara sitta still, sa Svante.
Det är ibland skönt att sitta still men ibland är det jobbigt. Det är roligt att sprattla runt, sa Tyra. 
Jag tycker att det är tråkigt att sitta still, sa Emeric.
Det är ganska svårt att sitta still men det går ändå. Man vill ju sprattla med benen, sa Eleonore. 
Det är så lätt så att det är jättesvårt, sa Samuel.
Jag tycker att det är svårt att sitta still när man ska koncentrera sig, sa Anton. 
Det är omöjligt att sitta stilla, sa Eleonore. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar