lördag 21 mars 2015

Alla har rätt att få vara sig själva!

Idag har vi uppmärksammat "World Down Syndroms Day". 


En av Gripsholmsskolans medarbetare, Bárbara, gick runt i klasserna och berättade hur det är för henne att leva med Downs syndrom. 

Här kommer hennes tal!


"Jag heter Bárbara och är 25 år.
Jag har Downs syndrom. Det är inte en sjukdom utan en diagnos.

Du kanske känner någon som behöver glasögon för att se bättre, någon som måste öva på att läsa och skriva eller någon som har svårt att sitta stilla. 
Alla är vi olika men lika värdefulla!

Downs syndrom gör så att man har lite svårare att lära sig. Jag har svårt att hitta rätt ord och jag pratar lite långsammare. Jag har vänner med Downs syndrom som inte kan prata alls. 

Jag kan lära mig nya saker men jag lär mig långsamt och jag måste träna jättemycket och länge. Därför är Therese med mig. Hon är min personliga assistent och hon kan hjälpa mig när jag behöver det. 

Jag älskar att spela musik, att sjunga och att dansa. Favoriterna är One Direction. 
Jag tycker om att se på actionfilmer, att laga mat, simma och gå på gympa. 
Jag är oftast jätteglad.

Jag gillar inte när människor skrattar åt mig eller frågar dumma saker.

Även om jag har Downs syndrom så vill jag vara med!
Jag vill höra till! Jag vill också klara av saker och att människor ska tycka om mig!

Tack för att ni lyssnade på mig!"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar