fredag 23 maj 2014

Kunskapskretsloppet



Hjortarna har blivit utvalda att vara med i det spännande projektet Kunskapskretsloppet som leds av författaren Mikael Rosengren. Det är ett unikt bokprojekt som i steg ett stimulerar barns sociala och skapande förmåga, och i steg två lär barn runt om i världen att läsa och skriva.

Barnen tränar samarbete och social förmåga när de tillsammans skapar en sagobok baserat på deras egna idéer och berättelser. Den färdiga sagoboken skickas till en skola någonstans i världen som saknar pengar att köpa in egna läroböcker. Här blir den unika boken de mottagande barnens lärobok.De mottagande barnen får nu i sin tur skapa en egen sagobok baserat på deras idéer och berättelser. Denna skickas sedan till en ny skola någonstans i världen.

Länken till det spännande projektet är: www.kunskapskretsloppet.se


Vi började med att tillsammans göra en tankekarta på tavlan om vad boken skulle handla om. Ganska snabbt föddes idén om att boken skulle handla om bondgårdsdjur. De flesta ville ha med en ko, en gris, en häst och ett lamm. Anledningen till att de ville ha med djur i boken var att de enligt barnen är så gulliga att rita. 
John som är född i Kina kom på att det skulle kunna komma en Panda till bondgården. Pandan skulle på något sätt resa från Kina till bondgården i Sverige. 

Våra tankar och idéer skickade vi till Mikael som skrev ihop ett manus till oss. När detta var klart och när det var bestämt vilka djur som skulle finnas med i sagan så började vi rita. Eleverna ritade djur och andra saker som kan finnas på en bondgård. I det första skedet tränade vi bara på att rita olika djur och bondgårdssaker och då arbetade eleverna var för sig. Det var många elever som aldrig hade ritat djur förut så det blev en utmaning. Det var full koncentration när djuret skissades fram och sedan färglades fint!










Resultatet blev fantastiskt!





I nästa skede började vi konstruera bilderna som ska höra till respektive sida i boken. Nu arbetade eleverna i små grupper och samarbetet var fantastiskt. De planerade först bilden tillsammans och turades sedan om att rita/måla olika delar av bilden. 










Den ena leder också ofta till det andra! Efter lektionen fortsatte många av eleverna att skriva och rita egna texter om pandan Palle. 


Tack för den här veckan!
Vi ses igen nästa vecka!
Hälsningar från alla elever i förskoleklass Hjortarna










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar